Wandelen in Bhaktapur - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Sabrina - WaarBenJij.nu Wandelen in Bhaktapur - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Sabrina - WaarBenJij.nu

Wandelen in Bhaktapur

Blijf op de hoogte en volg Sabrina

21 Augustus 2014 | Nepal, Bhaktapur

Do 21 aug
We starten de dag met een heerlijk vers fruitontbijt van ons guesthouse. De mango en de yoghurt zijn hier onovertroffen. De yoghurt uit Bhaktapur wordt wel de ‘King of Yoghurt’ genoemd.

Vandaag ondernemen we een wandeling uit de Lonely Planet. Zodra je een stap buiten de deur zet is het altijd even strijd leveren met mensen die je tegen betaling rond willen leiden. Je merkt ook wel dat Bhaktapur net een graad toeristischer is dan Kathmandu. En dat een gids ook wel z’n waarde kan bewijzen blijkt snel als we stevig verdwalen in de wirwar van straatjes. Gelukkig brengt dat je weer op andere mooie plekken.

Een van de mooie verhalen die horen bij een bezienswaardigheid:
Een vijver was eens bezeten door een boze geest (naga). Op een dag kwam een ‘holy man’ en die besloot de boze geest uit te drijven. Hij nam daartoe de vorm van een slang aan. Hij was samen met een kameraad die een kom magische rijst bij zich had. Ze spraken het volgende af:

Als het water groen kleurde zou het betekenen dat de boze geest gewonnen had en was alles verloren, als het water rood kleurde was de boze geest verslagen en zou de holy man uit het water verrijzen. De kom magische rijst zou hem weer van een slang in een mens doen veranderen.
De holy man nam de vorm van de slang en ging het water in. En zowaar het water kleurde rood ten teken dat de geest verslagen was, maar…

Toen de kameraad de afschrikwekkende gedaante van de slang uit het rode water zag verrijzen, sloeg hij op de vlucht. De slang probeert hem tevergeefs nog te pakken te krijgen. De slang keert terug naar de vijver en wacht daar nog steeds op zijn kameraad.

Tot op deze dag mijden de lokale bewoners deze vijver en is er eens per jaar een festival ter ere van deze gebeurtenis. Een grote kom rijst wordt geofferd voor in het geval de slang verschijnt…

We besluiten eind van de ochtend onze wandeling te onderbreken. Voor lunch en die ene hevige regenbui die zich vaak ’s middags voordoet.

In de middag sluit Florentijn aan, een meisje uit Den Haag die in haar eentje door Nepal reist en ook in ons guesthouse verblijft. We maken het tweede deel van de wandeling af en wisselen veel van de ervaringen uit.