24 en 25 augustus Boudha - Reisverslag uit Lalitpur, Nepal van Sabrina - WaarBenJij.nu 24 en 25 augustus Boudha - Reisverslag uit Lalitpur, Nepal van Sabrina - WaarBenJij.nu

24 en 25 augustus Boudha

Door: David

Blijf op de hoogte en volg Sabrina

24 Augustus 2014 | Nepal, Lalitpur

Za 24 en zo 25 aug
Boudha, ook wel het mini-Tibet genoemd vanwege de vele boeddhistische kloosters en tempels die er zijn. Ik begin langzaam ook een lichte voorkeur te krijgen voor de boeddhistische sfeer. Waar het Hindoeïsme een onderwerpend karakter heeft, gaat het bij het Boeddhisme er om gelijkwaardigheid en acceptatie.

Tijdens de busrit van Dhulikhel naar Boudha leg ik contact met een jongen die onderweg is naar een vriend in Boudha. Echt vlotten wil het gesprek niet vanwege de taalbarrière, maar eenmaal in Boudha staat hij er op om samen met ons het Dragon guesthouse te vinden dat we geboekt hebben. Na behoorlijk wat zoekwerk in de smalle weggetjes vinden we dit uiteindelijk.

Bouddha heeft een grote centrale stupa waaromheen de wijk gedrapeerd ligt. Ik zeg wijk omdat het eigenlijk een kern is onder Kathmandu valt. Het blijkt een van de grootste stupa’s van de wereld te zijn. Het is ook bij deze stupa dat nog niet zo heel lang geleden een monnik zichzelf in brand stak om aandacht te vragen voor de onderdrukking van Tibet. Ook hier tiert de commercie welig, maar toch een stuk milder dan je bij sommige andere tempelcomplexen tegen komt.

De stupa is indrukwekkend evenals haar vele symboliek, nog bijzonderder zijn de mensen. Jong en oud, monnik of arbeider; werkelijk iedereen brengt hieraan een bezoek. Al met al vormt het een welkome verademing na onze fysieke beproeving.

Het guesthouse bevalt goed. De keuken is volledig vegetarisch en dat is een feestje voor ondergetekende. Ook bijzonder zijn de andere gasten die dit guesthouse aantrekt. Allemaal buitenlanders met een ‘verhaal’ en allemaal intellectueel en op de hoogte van de lokale situatie. We hebben enkele uitermate boeiende gesprekken over zingeving en het begrip ‘thuis’.
Op enig moment ga ik even alleen op pad en help ik eerst een monnik –nota bene tijdens een boeddhistische dienst- met zijn Engels huiswerk en ergens anders geef ik een jongen een eerste gitaarles en ik heb nog nooit iemand zo zien glimmen na een uurtje spelen.

Een hoogtepunt toch wel vormde het bijwonen van een boeddhistische dienst door mij en Sabrina. Op exact het juiste moment kwamen we bij een tempel aan en voorzichtig traden we binnen en namen plaats achter in de tempel. Een enorm ritueel ontvouwt zich. Het voert te ver om dat allemaal in detail te beschrijven, maar een ding is zeker: er wordt wat af gechant, muziek gemaakt, gegeten en gedronken. Het was een ervaring die je volledig in het hier en nu bracht. Dat zijn de beste.