My cup of tea - Reisverslag uit Sjanghai, China van Sabrina - WaarBenJij.nu My cup of tea - Reisverslag uit Sjanghai, China van Sabrina - WaarBenJij.nu

My cup of tea

Door: Sabrina & David

Blijf op de hoogte en volg Sabrina

05 September 2010 | China, Sjanghai

Wat zijn de Chinese mensen toch bijzonder! Al zou het hele land tegenvallen, wat absoluut NIET het geval is, dan maakt de bevolking alles goed!

Vandaag zijn we naar het centrum van Shanghai geweest, ongeveer 20 minuten met de metro vanaf ons hotel. We hebben nog geen 10 stappen buiten gezet en we worden in het engels aangesproken door een chinees meisje, Crystal genaamd. Ze is samen met een chinese jongen, Jiang Tao, in Shanghai voor o.a. de world expo. We raken enthousiast aan de praat over 'wooden shoes' en 'windmills' en het blijken twee hele open, jonge mensen te zijn die ons graag beter willen leren kennen. Het voorstel wordt gedaan met zijn vieren van een traditioneel Chinees theeritueel gebruik te maken. We komen in een kleine ruimte met een lage tafel met vier krukjes. Op het tafeltje staan diverse kleurrijke theepotjes. Wanneer de 'teamaster' (jong chinees meisje in traditionele kleding) binnenkomt wordt ons een korte introductie gegeven...in het Chinees!!! Het is toch eigenlijk niet te bevatten dat er in China haast geen engels gesproken wordt. Gelukkig kunnen onze nieuwe chinese vrienden alles voor ons vertalen in het engels. Dan begint het ritueel. We krijgen ieder een theekopje van 3 cm hoog :) Vrouwen drinken thee met de pink naar buiten, mannen met de pink naar binnen. Binnen drie slokken dient het kopje leeg te zijn. We krijgen zes verschillende soorten thee, en bij elke thee wordt er een uitleg gegeven. En bij één soort moeten we zelfs, na het leegdrinken van ons kopje, het kopje zelf over ons gezicht wrijven. Dit is goed voor onze huid :) Al met al een bijzondere ervaring die we niet meegemaakt zouden hebben als we Crystal en Jiang Tao niet hadden ontmoet. Na het theeritueel nemen we afscheid nadat we nog wel even een foto hebben gemaakt van ons vieren.

Vrienden maken gaat snel hier in Shanghai! Gisteravond zijn we uit eten geweest in de buurt van ons hotel. Terwijl wij onszelf 'verstaanbaar' proberen te maken met gebaren en onze boxowaaier (www.boxo.nl) schiet ene Bary ons te hulp. Deze chinees blijkt gelukkig ook engels te spreken. Met zijn hulp krijgen wij het voor elkaar duidelijk te maken dat wij vegetarisch eten. Weer worden ons heerlijke gerechten voorgezet. Terwijl wij smakelijk en enigzins geconcentreerd met onze stokjes ons avondmaal te lijf gaan, staat Bary ineens naast ons tafeltje: 'are you working here or travelling?' Wij leggen enthousiast uit dat wij hier zijn voor onze vakantie maar ook vrijwilligerswerk gaan doen op de kindergarten vlakbij. Bary is erg onder de indruk en vraagt of hij plaats mag nemen. Ondertussen worden onze glazen bijgevuld met chinees bier (wat lekker is en ik drink normaal nooit bier) Diverse onderwerpen passeren de revue en ook Bary blijkt een zeer vriendelijk en openhartig persoon te zijn. In het gesprek komt ook een, voor hem en David, gemeenschappelijke hobby naar voren namelijk BADMINTON! Bary is een fervent speler. Wat nog leuker is: hij nodigt David uit om woensdagavond met hem te spelen :) Dit verhaal wordt nog vervolgd...

Het is heel bijzonder de vriendelijkheid van de lokale bevolking te mogen ervaren!

Iedereen nog hartelijk bedankt voor de felicitaties!

Heel veel liefs Sabrina

vanuit onze hotelkamer terwijl David achter me ligt te slapen :) Want al die nieuwe indrukken, de andere manier van eten, het verschil in tijd van 6 uur en de vriendelijkheid van de mensen kosten ons nu nog best veel energie...

• 05 September 2010 - 04:21

Math Van Heck:

Yo David & Sabrina,

Dubbel proficiat! Jullie China reis sounds more avontuurlijker dan going to Ibiza:) Heb je nog snaren kunnen beroeren daar? spelen ze gitaar de Chinezen? Anyway, heb het fijn! hier gaat het flex. net met Mark 1e kleine hitje gehad "" De havenblues"";zelf binnenkort met nieuwe vriendin/harpiste naar Bali, om inspiratie op te doen voor schrijven van de filmmuziek "De stille kracht"" van Couperus.2011 door Paul Verhoeven.te gek. Opera schrijven Jeroen Bosch is ook begonnen, wordt cool. 1e demo's zijn af.
    als je terugbent David, laten we keer bijpraten over het leven.
    geniet nog verder samen,
    komt er nog een rijs-t=verslag?
    in vriendschap & bewondering
    Math van Heck

• 05 September 2010 - 09:56

Francois:

Heej das bijzonder, alle 2 jarig. Sabrina jarig klopt sowieso, dan zal David ook wel waar zijn en het mag tegenwoordig gevierd worden. Reden voor een feestje vanavond, ik zou de traditionele Peking Duck proberen, nou ja met extra groenten dan... Leuke verhalen hoor, dat wordt een leuke maand. Hoe staat het met de hygiëne? En dan bedoel ik niet de persoonlijke natuurlijk… Weten jullie al welk getal niet in dit rijtje thuis hoort: 3-6-9-10-17-28-67
    Grtzzz, Franswie?

• 05 September 2010 - 09:58

Roos-Marie:

Wauw, wat een bijzondere verhalen allemaal. En jullie zijn er eigenlijk nog maar net... Het is erg leuk om de verslagen te lezen dus blijf vooral schrijven! :)

Nog van harte gefeliciteerd Sabrina!!

groetjes Roos-Marie

• 05 September 2010 - 10:06

Tymon &Wendy:

Hey Sabrina en David,

Wat leuk om jullie ervaringen te lezen! Sabrina, je maakt er een feestje voor ons van om jullie verslag iedere keer te lezen!
    Ik heb gewoon zin om julle achterna te vliegen en mee te genieten. Ach, ik ben toch een huismus en zo geniet ik met jullie mee :)
    Heel veel liefs van ons!

• 05 September 2010 - 10:44

Lisette:

Hallo Sabrine en David
    wat een avonturen allemaal.
    Leuk om mee te genieten. veel plezier. Lisette

• 05 September 2010 - 17:21

Annalies:

Hoi David en Sabrina,

Leuk om jullie verhalen te lezen! Ook prettig dat de mensen zo aardig en gastvrij zijn.
    Ik ben benieuwd naar het volgende verhaal!
    Have a good time!

• 06 September 2010 - 09:59

Erik :

Hey David en Sabrina!

Wat zijn jullie een mooie reis aan het maken! Geniet ervan en zorg dat je af en toe even 2 tellen stilstaat om alles in je op te nemen want het is voorbij voordat je het weet! David, tot binnenkort op de bruiloft!

Groetjes, Erik (Dol voor intimi :-)

• 06 September 2010 - 20:53

Ghislaine :

Hey Sabrina en David,

Wat leuk om te lezen dat het jullie goed gaat. Mensen kunnen verrassend gastvrij zijn zie je wel. Bijzondere ervaring. Wij zijn inmiddels ook terug in het Nederlandse...erg koud hier...!! Ik blijf jullie volgen...maar wie is er nou jarig? Ben niet zo van de verjaardagen...snap er niks van. In ieder geval...gefeliciteerd dan maar...dikke kus van ons viertjes....en doen jullie alstublieft voorzichtig!!!!

• 06 September 2010 - 20:56

Ghislaine:

En trouwens...willen jullie voor mij ook zo'n theekopje meeneme? Heb op het moment zo'n onrustige huid...