Surabaya - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Sabrina - WaarBenJij.nu Surabaya - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Sabrina - WaarBenJij.nu

Surabaya

Door: Sabrina & David

Blijf op de hoogte en volg Sabrina

01 Augustus 2011 | Indonesië, Soerabaja

Vandaag verlaten we Djogja en vertrekken we met de trein naar Surabaya. Eigenlijk gaat het vervoer veel makkelijker dan verwacht, dat komt ook vooral omdat iedereen zo behulpzaam is. Je hoeft het eigenlijk maar 1x te vragen en het is je gewoon duidelijk. Ook helpt het dat de taal niet moeilijk is. Met een Wat&Hoe kun je je echt prima redden en David maakt er een sport van het Engels te vermijden.
Aangekomen in Surabaya leggen we contact met Jeanne. Via Couchsurfing hebben we contact gelegd en we kunnen een aantal nachten bij haar en haar gezin logeren. Ervoor eten we ergens en een zeer vriendelijke jongen staat erop om voor ons eten te betalen.
Algemene info: Vandaag is de Ramahdan ingegaan. 90% van Indonesië is islamitisch en je merkt onmiddellijk in het straatbeeld dat er met daglicht niet meer gegeten wordt. Ook hebben veel ‘toeristische’ plaatsen aangepaste openingstijden.
Met de taxi gaan we naar een chique wijk van Surabaya. Het contract met onze eerdere verblijven is heel groot. Jeanne ontvangt ons in haar huis = een grote, moderne villa. Ze heeft het huis zelf ontworpen vertelt ze. We hebben een grote slaapkamer en een eigen luxe badkamer tot onze beschikking. De sfeer is ook anders. Haar man Agus is pas laat thuis. Haar jongste zoon Jojo (11) zit de hele tijd achter de tv en eet apart. Later maken we kennis met haar dochter Nadia (14). Jeanne en Nadia vergezellen ons naar een locale warung makan. Wij zitten smakelijk, want we hebben kennis gemaakt met nasi pecel, te eten maar Jeanne en Nadia zitten duidelijk niet op hun gemak. Zij zijn hier nog nooit eerder geweest, en waarschijnlijk is dit ook de laatste keer :)
Algemene info: iedere streek kent zijn ‘eigen’ gerechten. Vaak worden we op de lokale specialiteiten gewezen. Ook nemen we ons definitief voor om in Holland een kookworkshop Indonesisch koken te volgen.
Sabrina voelt zich niet zo lekker en heeft barstende koppijn. David heeft een afspraak met een vriend van de familie om te badmintonnen. Sabrina zou eigenlijk gaan kijken maar besluit toch vroeg naar bed te gaan. Helaas, echt goed slapen lukt niet omdat de minaret non-stop islamitische leuzen uit spuugt op een volume van heb ik jou daar!
Algemene info: het wemelt van de muggen!