Jakarta, Yogjakarta, Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Sabrina - WaarBenJij.nu Jakarta, Yogjakarta, Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Sabrina - WaarBenJij.nu

Jakarta, Yogjakarta, Prambanan

Door: Sabrina & David

Blijf op de hoogte en volg Sabrina

28 Juli 2011 | Indonesië, Jogjakarta

Maandag 25 juli: Rust!

Dinsdag 26 juli: Afscheid van Lanny & Joey

Aan een aantal zeer gastvrije dagen in Padang komt een einde. ’s Ochtends nemen we de bus richting de luchthaven van Padang. En om 13:00 uur vliegen we naar Djakarta op Java en hebben we Sumatra definitief achter ons gelaten.

Ari is nog steeds aanwezig in Jakarta en vangt ons op bij treinsstation Gambir. Het idee is namelijk om Jakarta zo kort mogelijk als tussenstation naar Yogjakarta te gebruiken. In de tussentijd heeft hij reeds treinkaartjes gekocht voor ons. Iets wat voor ons een lastige opgave had geweest, aangezien ramadan voor de deur staat en er volksverhuizingen plaats vinden rond dergelijke gebeurtenissen.

Algemene info: De verschillende geloven leven harmonieus samen. Hoewel het overwegend islamitisch is, zie je ook kerken.

We eten nog even wat samen en dan begint de nachtelijke treinrit van 10 uur. Onze ‘businessclass’ kaartjes geven ons de accommodatie zoals je die doorgaan in een Nederlandse trein aantreft. Probeer daar maar eens met zijn tweeën op te slapen…. Af en aan wordt er langs gelopen door verkopers van snacks, drinken en souvenirs die luidkeels hun koopwaar aanprijzen: “popmie, popmie, POPMIE!!!” (ook om 2 uur ’s nachts!)

Enigszins gaar komen we ’s ochtends om 6:00 uur aan in Yogjakarta.

10 things we hate about Indonesia:
- de hoeveelheid Nederlandse toeristen
- voedselvergiftiging (nu twee keer bij David, Sabrina vooralsnog niet)
- muggen, blijft een gevecht waarbij Sabrina vaak het onderspit delft
- wel/geen malariapillen slikken. Inmiddels hebben we net zo veel argumenten voor als tegen
- brandend plastic langs de weg/trottoir
- beroerde wegen en slecht onderhouden (of geen) schokbrekers
- je kunt pas over een prijs onderhandelen als je weet wat iets daadwerkelijk kost, anders is het een redelijk verloren zaak
- stompzinnige Indonesische tv
- stalkende gidsen
- permanent zweten (geldt alleen voor David)

We vinden een onderkomen in de iets luxere wijk Prawirotoman. We hebben een fijne kamer in Hotel Agung en van hieruit gaan we wat uitstapjes maken. Als eerste reserveren we voor later deze week een tocht naar de Merapi. Een zeer actieve vulkaan, waar ’s nachts de lavastromen van te bewonderen zijn. ’s Avonds wordt ons zoeken naar een niet-toeristische eetgelegenheid beloond en eten we werkelijk heerlijk vegetarisch bij Milas Organic Restaurant…

Donderdag 26 juli: Vandaag staan we vroeg op om het hindoestaanse tempelcomplex Pramabanan te bezoeken. We nemen een lokale streekbus en bereiken zonder omwegen dit eeuwenoude complex dat samen met de Borobodur tempels, waarschijnlijk de meest bekende tempels op Java zijn.
We nemen een gids samen met een Duits stel en we worden langs de tempels geleid onder uitleg van Hindoestaanse verhalen. Ook heeft de tempel ernstig geleden onder een aardbeving in 2006 dus overal vindt nog steeds heropbouw plaats.

• 29 Juli 2011 - 13:15

Francois En Joella:

Deze vinden wij goed;

10 things we hate about Indonesia:
    - de hoeveelheid Nederlandse toeristen

''Hoor wie het zegt''

En niet klagen over het weer aub, het is hier f*ck#ng herfst!!

• 29 Juli 2011 - 13:27

Sjaak En Marian:

Hoi David en Sabrina,
    We zijn weer thuis en hebben het helemaal goed gehad.
    Ik kan nu even rustig alle verhalen lezen van jullie en natuurlijk de foto's bekijken. Wat een totaal andere wereld, waar jullie nu zitten. Ik hoop, dat het verder goed gaat met jullie en wens jullie veel plezier. Tot het volgende verslag.
    Lieve groet van Marian